top of page

במפגשי האפיה אשמח להנחות וללמד את רזי האפייה עם מתכונים פשוטים להכנה ומרשימים למראה, שאותם נבחר יחד בהתאם לרצונכם, תוך שימוש בחומרי גלם הקיימים בכל בבית

  • תמונת הסופר/תעדי ברק אגמון

כי הגיע הזמן לכתוב על מרק עוף

עודכן: 5 באפר׳ 2020

עוד רגע החורף נגמר ועדיין לא כתבתי על מרק העוף הקלאסי שמככב אצלנו במטבח.

זו היתה אמורה להיות שבת ללא בישולים מיוחדים. שבת שבה אנחנו מוזמנים להורים של רועי, כך שבישולי הסופ"ש היו אמורים להתכנס לסטייקים בשישי וחמין אצל רותי ושוע בשבת.

אבל אז, בחמישי אחה"צ, נועה פתאום אמרה: "אימא אני מרגישה שכואב לי כל הגוף". יד על המצח וברגע אחד כל התכניות השתנו. בין ה 39.8 ל 40.2 היא אומרת שהיא רוצה לאכול מרק עוף. בשלב הזה רועי כבר היה אחרי הקצב ואצל הירקן...."יודע אדון נפש..."

העניין עם מרק עוף, שתכלס הוא מאוד פשוט. בסיר אחד "סוגרים את הפינה" לכל השבת.

גם מרק, גם ירקות, גם עוף וגם שקדי מרק - הדובדבן שבקצפת.

בניגוד למרק מינסטרונה, מרק אפונה או מרק כתום, כאן מדובר במרק שאהוב על כל בני הבית - מהזאטוט ועד לסבים והסבתות, כך שאומנם מכינים סיר גדול, אבל בפועל הוא נגמר עוד לפני צאת השבת.


העוקבים הוותיקים שלי אולי זוכרים שסיפרתי איך בתחילת דרכי לימדתי את עצמי לבשל דברים בסיסים מתוך ספר "ששת - העוזר שלך במטבח"שבהוצאת 'על השולחן'.

גם מרק העוף משם (עמוד 135)

היום, אחרי כמעט 10 שנים שאני מבשלת את המרק אני יכולה להצהיר בגאון

שאני כבר לא זקוקה למתכון וזוכרת אותו בע"פ 🤣

הכיף עם המתכון הוא שהוא מאוד גמיש - פעם רק כנפיים, פעם כנפיים + פולקה + עצם אוסובוקו. היו פעמים ששילבתי כנף הודו ולפעמים גם גרונות.

כל שילוב הוא מנצח, רק חשוב להקפיד על לפחות 1 ק"ג חלקי עוף.


טריק נוסף שלמדתי מהמתכון הוא פיצול השימוש בעשבי התיבול.

צרור אחד של עלי סלרי, שמיר ופטרוזיליה בתחילת הבישול וצרור שני נכנס רק בסוף הבישול.





לגבי הירקות - אל תוותרו על השומר (גם אם בד"כ אתם לא אוהבים), אפשר להוסיף קישוא וגם דלעת אבל היזהרו מתפוחי אדמה, הם "ילכלכו"לכם את המרק וחבל. אין כמו מרק עוף צלול ויפיוף.


**בגמר הבישול, מוציאים את צרור העשבים שבושל, ומעל המרק מניחים את צרור העשבים הטרי, מכסים ושומרים סגור עד הגשה.


טריק נוסף שלמדתי מסבתא מינקה ז"ל: בגמר הבישול סבתא היתה ממיינת את המרק ושומרת כל רכיב שבו בכלי נפרד: חלקי עוף וגזרים בכלים נפרדים, בצלים, כרישות, שורשים - בכלי אחר ואת המרק היתה מסננת לכלי נפרד. לאחר קירור המרק היתה מקלפת את שכבת השומן שצפה מעל המרק לקבלת מרק צלול יותר ושומני פחות.


משהו קטן לקראת סיום

בחודשים האחרונים כמעט ולא כתבתי. מצבו הבריאותי של אבא שלי התדרדר ולפני כחודשיים האבא היקר והנפלא שלי נפטר לאחר מאבק של 10 שנים במחלת הסרטן. מרק העוף היה הפינוק שלו בתקופת המחלה ולנצח אזכור את הסיפורים והבדיחות שנסובו סביב המרק.

המחשבה המקורית היתה לכתוב על אבא ועל החוויות הקולינריות שלנו, אבל ככל שניסיתי להתיישב ולכתוב ככה נדמו לי המילים וחוץ מהתחלות של משפטים בודדים לא הצלחתי לייצר סיפור.

אשמור את התענוג להמשך, ובינתיים אקדיש את הפוסט הזה לאבא מנו האהוב שדרכו למדתי לספר סיפורים ובעיקר לצחוק מהם.

תודה אבא, בפעם הבאה שניפגש המרק עלי😉

682 צפיות0 תגובות

!חדש

מפגשי אפיה 

בהתאמה אישית

bottom of page